ROSANAYARIS: “No tots els iogurts poden denominar-se ‘Iogurt Grec’ encara que ho semblin, o tots els iogurts poden denominar-se ‘Iogurt Grec’ encara que no ho semblin – YOGUR MATTERS” [Ser sense ser-hi]

Inauguració Dissabte 11 Gener a la 13h
11 Enero 2020 – 15 Marzo 2020
a càrrec de ROSANAYARIS

Actualment es defineix el ‘iogurt grec’ com a marca protegida. Segons l’associació d’indústries làcties gregues, és ‘iogurt grec’ només si es produeix a Grècia seguint procediments específics; així es defensen de ‘una crua apropiació de la identitat nacional’. Encara que sembli una normativa estricta, s’acosta més a una estratègia de mercat que a una intenció clara de donar suport a xarxes de producció local agroecològica en aquest país. D’aquesta manera i segons aquestes regles, es igual d’on procedeixi la llet que es fa servir per a elaborar aquest iogurt ‘grec’. Així resulta que si en un acte de fe, la capella de Sant Roc es nomena temporalment territori hel·lè – com succeeix amb les ambaixades – podem començar aquest ‘iogurt grec’ amb la llet de les cabres de la nostra amiga Nur de Mieres, el poble on es troba el #masnyamnyam i a on hem estat desenvolupant aquest projecte abans d’arribar a la Capella de Sant Roc de Valls, Grècia.

Què porta el iogurt grec que el fa tan especial i disputat? Les etiquetes plenes d’imatges del Partenó, de columnes, de ‘Tsoliades’ o d’illes gregues, revelen que els ingredients són exactament els mateixos que en qualsevol altre iogurt; una mica més de greix i menys sucre. Això no evita que el’iogurt grec’ de la marca Danone es pugui legalment denominar així, malgrat estar elaborat a Espanya, etiquetar-se amb la imatge d’un evocador antic temple grec, i usar els colors blanc i blau (propis de la bandera de Grècia). Així ho va dictar una sentència de l’Audiència Provincial de Barcelona al març de 2002.

Les implicacions soci-polítiques del iogurt (grec) van més enllà dels conflictes de denominació d’origen i de la seva condició de ferment, que de manera intrínseca conté la vívida acció de transformació a través del contacte entre els microorganismes (en retroalimentació amb altres subjectes, humans o no). Als anys ’50 i ’60 a Grècia, durant el temps previs a la dictadura, els joves anomenats ‘Teddy Boys’ llançaven iogurt contra les autoritats com a forma de protesta política. Es va arribar a instaurar la Llei 4000/1958, que s’encarregava de castigar públicament als manifestants, passejant-los amb el cap rapat de mala manera i amb cartells penjant del coll que anunciaven que eren ‘culpables de llançar iogurt’. El llançament de iogurt s’ha reactivat durant la forta crisi que ha atacat al país en els últims anys. De la mateixa manera, el iogurt ha tingut sempre altres usos que van més enllà del culinari, usant-se per exemple com a hidratant per a la pell cremada pel sol.

Pensem la producció de ‘iogurt grec’ a Valls com una manera de subvertir les lògiques polítiques, socioeconòmiques i culturals, instaurades per la veritat absoluta – sigui l’església, la identitat nacional, el mercat de l’art contemporani o Danone -. Plantegem altres maneres d’habitar un lloc sense pasteuritzar, un ‘ser sense ser-hi’ per a que hi siguin els microorganismes, on la fermentació es produeix com una reacció directa al mitjà de la Capella de Sant Roc. Així el iogurt variarà en sabor, textura, olor, quantitat, depenent del contacte i cura dels visitants i persones que interaccionin amb el projecte. Potser és comestible, potser no; sempre podrem acabar fent-lo servir a la pròxima manifestació.

Aquesta exposició, obre el cicle ‘Ser sense ser-hi’ a cura de nyamnyam, amb la participació de ROSANAYARIS, Fernando Gandasegui, Alex Solé + Èlia Bagó, i Lluc Mayol durant aquest any 2020:

La capella com a punt de trobada. La capella com una gran taula. La capella com a infraestructura col·lectiva. On són els bancs de la capella? Crear un dispositiu de suport i retroalimentació. Un lloc per a deixar anar el pes, el cos, apareixent així el que està viu – visible o invisible – en forma humana, d’espora, o altres. La capella obra cada dia de 19 h a 20:30 h. Prime time a la capella. Exposicions performatives i adaptatives per força.

Ser sense ser-hi perquè hi hagi altres possibilitats d’habitar més enllà de ser-hi (nosaltres). (+ INFO)

—————————————————————————–
(Castellano)

“No todos los yogures pueden denominarse ‘Yogur Griego’ aunque lo parezcan, o todos los yogures pueden denominarse ‘Yogur griego’ aunque no lo parezcan – YOGURT MATTERS”

Inauguración Sábado 11 Enero a la 13h
11 Enero 2020 – 15 Marzo 2020
a cargo de ROSANAYARIS

CICLO “Estar sin estar” a cura de nyamnyam (Iñaki Alvarez y Ariadna Rodriguez).

Actualmente se define el ‘yogur griego’ como una marca protegida. Según la asociación de industrias lácteas griegas, es ‘yogur griego’ solo si se produce en Grecia siguiendo procedimientos específicos; así se defienden de ‘una crudaapropiación de la identidad nacional’. Aunque parece una normativa estricta, se acerca más a una estrategia de mercado que a una intención clara de dar soporte a redes de producción local agroecológica en ese país. De esta manera y según estas reglas, da totalmente igual de dónde proceda la leche que se usa para elaborar este yogur ‘griego’. Así resulta que si en un acto de fe, la capella de Sant Roc se nombra temporalmente territorio heleno – como sucede con las embajadas – podemos hacer ‘yogur griego’ con la leche de las cabras de nuestra amiga Nur en Mieres, el pueblo dónde se encuentra el mas nyamnyam y hemos estado desarrollando este proyecto antes de llegar a la Capella de Sant Roc de Valls, Grecia.

¿Qué lleva el yogur griego que lo hace tan especial y disputado? Las etiquetas llenas de imágenes del Partenón, de columnas, de ‘Tsoliades’ o de islas griegas, desvelan que los ingredientes son exactamente los mismos que en cualquier otro yogur; un poco más de grasa y menos azúcar. Esto no evita que el ‘yogur griego’ de la marca Danone se pueda legalmente denominar así pese a estar elaborado en España, etiquetarse con la imágen de un evocador antiguo templo griego, y usar los colores blanco y azul (propios de la bandera de Grecia). Así lo dictó una sentencia de la Audiencia Provincial de Barcelona en Marzo de 2002.

Las implicaciones socio-políticas del yogur (griego) van más allá de los conflictos de denominación de origen y de su condición de fermento, que de manera intrínseca contiene la vívida acción de transformación a través del contacto de sus microorganismos (en retroalimentación con otrxs sujetos, humanos o no). En los años ’50 y ’60 en Grecia, en los tiempos previos a la dictadura, los jóvenes llamados ‘Teddy Boys’ arrojaban yogur contra las autoridades como forma de protesta política. Se llegó a instaurar la Ley 4000/1958, que se encargaba de castigar públicamente a los manifestantes, paseándolos con la cabeza rapada de mala manera y con carteles colgando del cuello que anunciaban que eran ‘culpables de arrojar yogur’. El lanzamiento de yogur se ha reactivado durante la fuerte crisis que ha atacado al país en los últimos años. De la misma manera, el yogur ha tenido siempre otros usos que van más allá del culinario, como por ejemplo para hidratar la piel quemada por el sol.

Pensamos la producción de ‘yogur griego’ en Valls como una manera de subvertir las lógicas políticas, socio-económicas y culturales, instauradas por la verdad absoluta – sea de la iglesia, la identidad nacional, el mercado del arte contemporáneo o Danone -. Planteamos otras maneras de habitar un lugar sin pasteurizar, un ‘estar sin estar’ para que estén los microorganismos, dónde la fermentación se produce como una reacción directa al medio de la Capella de Sant Roc. Así el yogur variará en sabor, textura, olor, cantidad, dependiendo del contacto y cuidado de los visitantes y personas que interaccionen con el proyecto. Quizás sea comestible, quizás no; siempre lo podremos acabar usando en la próxima manifestación.

Esta exposición, abre el ciclo ‘Estar sin estar’ a cura de nyamnyam, con la participación de ROSANAYARIS, Fernando Gandasegui, Alex Solé + Èlia Bagó, y Lluc Mayol durante este año 2020:

La capella como punto de encuentro. La capella como una gran mesa. La capella como infraestructura colectiva. ¿Dónde están los bancos de la capella? Crear un dispositivo de apoyo y retroalimentación. Un lugar donde soltar el peso, el cuerpo, apareciendo así lo que está vivo – visible o invisible – en forma humana, de espora, u otros. La capella abre cada día de 19h a 20:30h. Prime time en la capella. Exposiciones performativas y adaptativas a la fuerza.

Estar sin estar para que haya otras posibilidades de habitar más allá de estar (nosotrxs). (+ INFO)

 

 

 

Aquesta entrada es va publicar en 2020, Blog, Exposicions. Bookmark el permalink.Tant els comentaris com els trackbacks estàn tancats.