Eulàlia Rovira: THE EYE’S SPEECH – or is it the I speech? [Una força vulnerable]

La capella. Un espai de culte, un d’aquests llocs de recolliment en què un podia connectar-se amb les seves creences a través de textos, imatges, paraules i experiències. Els centenaris àngels que ens observen des dels frescos del sostre connecten la nostra mirada amb el més enllà, situant-se prop de totes aquelles corrents místiques, científiques o filosòfiques que van anar conformant una irrefutable veneració a allò òcul-centrista.
L’ull incansable i devorador que pren protagonisme en la consolidació de la cultura occidental. La mirada que argumenta incansable perquè la “humanitat” construeixi la seva pròpia visió en el món, situant-se en el centre de totes les coses.

THE EYE’S SPEECH – or is it the I speech?

Un espai de culte que ara és un espai expositiu. Seguir construint la mirada. O deconstruint-la. Un espai expositiu que ara és un òrgan ocular. Un òrgan ocular que es mira a si mateix. Un ull cansat les parts del qual conversen entre si.

Entrant a l’espai-ull, una cortina circular fa de pantalla. Espai de projecció i dispositiu de protecció, retina o parpella. Travessar el degradat o fer una volta. Mirar de front o de reüll.
Travessant, llums, ombres, colors, tons i degradats. Diferents objectes i artefactes lluminosos. Vidres, miralls, obsidianes, boles de vidre, o prismes de fluorita acumulades sobre una taula. Contorns i caramboles de llum il·luminen l’espai de forma desordenada. Una mena d’artefacte protèsic que fa emergir somnis lúcids i no tan lúcids. Voler analitzar la física de la visió mentre s’exerciten trucs i enganys. Un escenari en el qual jocs òptics contraposats difuminen aquesta separació entre llum i foscor. Coneixement i ignorància. Opacitat i transparència.
Més enllà, colors i degradats que remeten a un moment previ a la imatge. Un procés de conformació en carn viva que habita just abans que s’obrin les parpelles. Mentrestant, un discurs oral inunda l’espai. Un diàleg entre dues veus que emergeixen de l’òrgan ocular. La màcula i el punt cec. Dos elements separats per escassos mil·límetres amb funcions oposades. La primera és la clarividència, la transparència, l’individualisme, la distància, el singular, o l’autoritat. El segon és l’absència, l’opacitat, el informe, el fantasma, la inestabilitat, o l’al·lucinació. Un text amb ritme entretallat. El parpelleig.

Desfer els nusos dels discursos autoritaris en la conformació de l’antropocentrisme. La imperiosa necessitat de fer-nos a un costat. La urgència de construir altres mirades compartides. L’anhel d’observar per cada porus de la pell. Despertar a mitjanit i sentir el cor en els menovells. Ara, els diferents components d’aquest espai-òrgan fatigat invoquen miratges, espectres i al·lucinacions que donen forma a un discurs intermitent i descompassat. Com un gest de complicitat intuïtiu i inconscient. Com el ritme involuntari del parpelleig després de moltes hores d’insomni. Com mirar el sol i tancar els ulls de cop.

Agraïments:
Daniel Moreno, Guillermo Daldovo, Aníbal Parada, Gina i Daniela del Taller de costura Emili Papirer, Adrian Schindler, Mila Pesce i Èxit de Disseny, Anna Maria Solanas i Caterina Almirall.
Una força vulnerable és un cicle expositiu a cura de Juan Canela amb les artistes Sacchi de Santo, Clàudia Pagès, Eulalia Rovira, Laia Estruch i Alejandra Avilés. Els seus projectes incideixen, fent èmfasi en la pròpia arquitectura i història de La Capella de Sant Roc, a la idea de ritual, celebració, conjur o comunitat. A través de les diferents propostes, el projecte vol obrir un espai d’imaginació comú des de diferents llocs i pràctiques, en els quals els límits es dilueixin. Un espai en el qual la força vulnerable pròpia del nostre temps ens permeti explorar la possibilitat d’una forma diferent de pensar i viatjar cap al poder afectiu del desconegut.

Properes exposicions

Laia Estruch
18 maig 2019 – 28 juliol 2019

Alejandra Avilés
28 setembre 2019 – 24 novembre 2019

Esta entrada fue publicada en 2018-2019, Blog, Exposiciones. Guarda el enlace permanente.Tanto los comentarios como los trackbacks están cerrados.